Thursday, January 22, 2015



အစြန္းမေရာက္တဲ့ လမ္းရွစ္သြယ္
ျမန္မာလိုေမြးေန႔ျဖစ္တဲ့ ျပာသိုလျပည့္ေန႔နဲ႔ ဇန္နဝါရီလ ၁၉ ရက္ေန႔မွာက်ေရာက္ခဲ့တဲ့ က်မရဲ႕ ၆၁ ႏွစ္ေမြးေန႔အတြက္ အမ်ားျပည္သူ မ်က္ေစ့ေနာက္ေလာက္ေအာင္ facebook ကတဆင့္ ေမြးေန႔ဆုမြန္ေကာင္း ေတာင္း ေမတၱာပို႔သၾကတဲ့ မိတ္ေဆြေတြ၊ သူငယ္ခ်င္းေတြ၊ လုပ္ေဖၚကိုင္ဘက္ေတြ၊ သားသမီးေတြ၊ တူတူမေတြ၊ ေျမးေလးေတြအားလံုးကို ဖြားလံုး ကေက်းဇူးအထူးတင္ရွိပါတယ္။ အားလံုးကို ေက်းဇူးတုန္႔ျပန္တဲ့အေနနဲ႔ ဗုဒၶရဲ႕ အဖိုးမျဖတ္ႏိုင္တဲ့ တရားေတာ္ေတြထဲက လက္ေတြ႔က်င့္သံုးသင့္ က်င့္သံုးအပ္တဲ့ အက်င့္တရားေတြ ကို ျပန္လည္မွ်ေဝေပးပါရေစ။ (ကိုယ္တိုင္လည္းအျပည့္အဝမက်င့္သံုးႏိုင္ေသးတာကို ဝန္ခံရင္း...)




၁၉၉၇-၉၈ ပညာသင္ႏွစ္မွာ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၊ နယူးဂ်ာစီျပည္နယ္မွာရွိတဲ့ Rutgers တကၠသိုလ္မွာ က်မ Fellowship ဘြဲ႔လြန္သင္တန္းတက္ေနစဥ္၊ နယူးဂ်ာစီ ျမန္မာ ဘုန္ေတာ္ႀကီးေက်ာင္းကို ခ်မ္းေျမ့ဆရာေတာ္ဘုရားၾကြလာတာနဲ႔ ဖူးေမွ်ာ္ခြင့္ ရခဲ့ဘူးပါတယ္။ အဲဒီေက်ာင္းမွာ ခ်မ္းေျမ့ဆရာေတာ္ တိုက္ေကၽြးလိုက္တဲ့ တရားေရေအး က က်မအတြက္ တသက္စာေရငတ္ေျပေစ ခဲ့ရံုမက နီးစပ္ရာကို အလ်ဥ္းသင့္ တိုင္း ျပန္လည္မွ်ေဝႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။  ဗုဒၶဘာသာ၀င္ဆိုတာ ရတနာ သံုးပါးဆည္းကပ္ရံုနဲ႔ မလံုေလာက္ဘဲ ေန႔စဥ္လူေနမႈဘဝမွာ မဂၢင္ ၈ ပါးဆိုတဲ့ အလယ္အလတ္ လမ္းစဥ္ကို လက္ေတြ႔က်င့္သံုး Practice လုပ္မွသာ အႏွစ္သာရရွိတဲ့ ယံုၾကည္ကိုးကြယ္မႈျဖစ္တယ္ လို႔ ဆရာေတာ္က မိန္႔ပါတယ္။

အဲဒီႏွစ္ပိုင္းအတြင္း နယူးဂ်ာစီဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းက  ျပကၡဒိန္ျဖန္႔ေ၀ရာမွာ မဂၢင္ ၈ ပါး အနက္ ကို က်မလို လူၿပိန္းေတြနားလည္ေအာင္ အဂၤလိပ္-ျမန္မာ ၂ ဘာသာတြဲ ၿပီး ေဖၚျပခဲ့ဘူးပါတယ္။ က်မရဲ႕ မိတ္ေဆြေတြ သိရွိနားလည္းၿပီးသားျဖစ္မယ္လို႔ ယူဆေပမဲ့ မသိေသးတဲ့ သားသမီးေတြနဲ႔ မိရိုးဖလာဗုဒၶဘာသာရယ္လို႔ သတ္မွတ္ထားတဲ့ လူငယ္ ေတြအတြက္ အားလံုးမဟုတ္ေတာင္ သံုးပံုတပံု ေလာက္ နားလည္ေစရန္ ရည္ရြယ္ပါတယ္။

ဗုဒၶဘာသာဝင္တို႔၏ အဓိကက်င့္စဥ္ - အလယ္အလတ္လမ္းစဥ္
The basic practice of Buddhism – The Middle Way

သီလ (Morality)
၁။ သမၼာဝါစာ (Right Speech) - မွန္စြာေျပာဆိုျခင္း
သူတပါးအက်ိဳးစီးပြားပ်က္ေအာင္ မဟုတ္မမွန္ေျပာဆိုျခင္း၊
မိတ္ေဆြအခ်င္းခ်င္း အခင္အမင္ပ်က္ေအာင္ ေျပာဆိုျခင္း၊
ၾကမ္းတမ္း ရိုင္းပ်ေသာစကားကိုေျပာဆိုျခင္း၊
အက်ိဳးမရွိ ေရာက္တတ္ရာရာစကားကို ေျပာဆိုျခင္းတို႔မျပဳဘဲ
ဟုတ္မွန္၍ နားဝင္ခ်ိဳေသာ သူတပါးနားခံသာေသာ စကားတို႔ကိုေျပာဆိုျခင္းသည္ သမၼာဝါစာ ျဖစ္ပါသည္။
(Right Speech: Refraining from telling lies, refraining from slandering, refraining from using harsh language and refraining from frivolous talks or useless chatting, speak true and useful things, and use pleasant words. It is the Right Speech!)

၂။ သမၼာကမၼ ႏၱ (Right Deed/Action) - မွန္စြာျပဳမူျခင္း
သက္ရွိသတၱဝါတို႔၏ အသက္ကို သတ္ျဖတ္ျခင္း၊
သူတပါး၏ ပစၥည္းဥစၥာကို ခိုးယူျခင္း၊ လုယက္ျခင္း၊
မိမိ၏ ဇနီးမယား လင္ေယာက်္ားအေပၚ သစၥာပ်က္ျခင္းတို႔ကို
မျပဳလုပ္ဘဲ ေရွာင္က်ဥ္ျခင္းသည္ သမၼာကမၼ ႏၱျဖစ္သည္။
အလွဴေပးျခင္း သီလေဆာက္တည္ျခင္း
တရားဘာဝနာအားထုတ္ျခင္းတို႔သည္လည္း သမၼာကမၼ ႏၱျဖစ္သည္။
(Right Deed: Refraining from killing, stealing and adultery, helping people in good causes, keeping morality, giving charity, and practicing meditation: such practices are called the Right Deed!)

၃။ သမၼာအာဇီဝ (Right Livelihood) - မွန္စြာအသက္ေမြးျခင္း
သူ႔အသက္သတ္ျခင္းစေသာ ကာယဒုစရိုက္
လိမ္ညာေျပာျခင္းစေသာ ဝစီဒုစရိုက္တို႔ကိုမျပဳလုပ္ဘဲ
သန္႔ရွင္းစင္ၾကယ္ေသာ အလုပ္အကိုင္ျဖင့္စီးပြားရွာ
အသက္ေမြးျခင္းသည္ သမၼအာဇီဝျဖစ္သည္။
လက္နက္၊ အဆိပ္၊ လူ၊ အရက္ေသစာတို႔ကို ေရာင္း၍
စီးပြားရွာျခင္း၊ အသားအတြက္ တိရစာၦန္ေမြးျမဴျခင္းတို႔သည္ မိ စၦာဇီဝျဖစ္သည္။
(Right Livelihood: Right Livelihood is to make one’s living in an honest way avoiding evil deeds and speeches, and refraining from dealing in armaments, animals for slaughter, slaves, intoxicating drinks, drugs and poisons.)
 
သမာဓိ (Concentration)
၄။ သမၼာ၀ါယာမ (Right Effort) – မွန္စြာအားထုတ္ျခင္း
မျဖစ္ေသးသည့္ မေကာင္းေသာ အေတြးအႀကံကို မျဖစ္ေစရန္
ျဖစ္ေနသည့္ မေကာင္းေသာ အေတြးအႀကံကိုပယ္ဖ်က္ရန္
မျဖစ္ေသးသည့္ ေကာင္းေသာ အေတြးအႀကံကို ျဖစ္ေစရန္
ျဖစ္ေနသည့္ ေကာင္းေသာ အေတြးအႀကံကို တိုးပြားရန္
အားထုတ္ျခင္းတို႔သည္ သမၼာ၀ါယာမ ျဖစ္ပါသည္။
(Right Effort: Preventing unwholesome thoughts which have not yet occurred, removing unwholesome thoughts which have already arisen, thinking wholesome thoughts which have not yet occurred and developing wholesome thoughts which have already arisen; these are the modes of Right Effort.) 

၅။ သမၼာသတိ (Right Mindfulness) – မွန္စြာသတိရွိျခင္း
ရုပ္၊ ေဝဒနာ၊ သညာ၊ သခၤါရ၊ ဝိဉာဏ္ျဖစ္ေစေသာ
သေဘာတရားအစု ငါးခုတို႔ျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းထားသည့္
မိမိခႏၶာကိုယ္ကို ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ စေသာ
ကိေလသာတရားတို႔ မပူးသတ္ရေအာင္
သတိကပ္၍ ရွႈမွတ္ျခင္းသည္ သမၼာသတိျဖစ္သည္။
(Right Mindfulness: Dwelling on contemplating the material quality of the body, feeling, perception, mental objects and consciousness to remove covetousness and grief, and to develop insight knowledge is called the Right Mindfulness.)

၆။ သမၼာသမာဓိ (Right Concentration) - မွန္စြာစူးစိုက္ျခင္း
တရားဘာဝနာအားထုတ္သည့္အခါ ရရွိလာမည့္
ပဌမအဆင့္ျဖစ္ေသာဈာန္၊ ဒုတိယအဆင့္ျဖစ္ေသာဈာန္၊
တတိယအဆင့္ျဖစ္ေသာဈာန္၊ စတုတၳအဆင့္ျဖစ္ေသာဈာန္တို႔ႏွင့္
အတူျဖစ္သည့္ စူးစိုက္တည္တံ့မွဳသည္ သမာဓိျဖစ္သည္။
(Right Concentration: By practicing meditation, experiencing the first, second, third and fourth state of Janic is called the Right Concentration.)

 ပညာ (Wisdom)
 ၇။ သမၼာသကၤပၸ (Right Thought) မွန္စြာႀကံစည္ျခင္း
ကာမဂုဏ္ အာရံုခံစားမႈအတြက္ ႀကံစည္ေတြးေတာျခင္း၊
သူတပါး ပ်က္စီးရာပ်က္စီးေၾကာင္းကို ႀကံစည္ေတြးေတာျခင္း၊
သူတပါးကိုႏွိပ္စက္ရန္ ႀကံစည္ေတြးေတာျခင္းတို႔မျပဳဘဲ
အလွဴေပးျခင္း သီလေဆာက္တည္ျခင္း၊ တရားဘာဝနာပြားမ်ားျခင္းစသည့္
ေကာင္းမႈျပဳရန္ ႀကံစည္ေတြးေတာျခင္းသည္ သမၼာသကၤပၸျဖစ္ပါသည္။
(Right Thought: Thoughts on freedom from sensuous desires, thoughts on freedom from desire for destroying, thoughts of wishing well to others, thoughts on non-cruelty, on giving protection with compassion and all thoughts of good deeds such as keeping morality, giving charity and practicing meditation; the modes of thoughts are known as Right Thought.)

၈။ သမၼာဒိ႒ိ (Right Understanding)- မွန္စြာသိနားလည္ျခင္း
ဆင္းရဲျခင္းအမွန္တရား၊ ဆင္းရဲျဖစ္ေၾကာင္းအမွန္တရား၊
ဆင္းရဲၿငိမ္းမႈအမွန္တရား၊ ဆင္းရဲၿငိမ္းရာသို႔ေရာက္ေၾကာင္း
အက်င့္အမွန္တရားဟု ဆိုအပ္ေသာ သစၥာေလးပါးကို မိမိဉာဏ္ျဖင့္ နားလည္သေဘာေပါက္ျခင္းသည္
သမၼာဒိ႒ိျဖစ္ပါသည္။
(Right Understanding: Knowing the truth of suffering, knowing the truth of the cause of suffering, knowing the truth of cessation of suffering and knowing the truth of the way leading to the cessation of suffering; such knowledge is called the Right Understanding. In short, knowing the four truths as they really are is the path of Right Understanding.)


Four ways of victory (ေအာင္ျခင္း ေလးျဖာ)
Conquer anger by loving-kindness.
Conquer evil with good.
Conquer the stingy by giving.
Conquer the liar by truth.
၁။ မလိုမုန္းထား ေဒါမာန္ပြားသူကို အမ်က္မထား ေမတၱာပြားျခင္းျဖင့္ ေအာင္ႏိုင္ရာ၏။
၂။ မေတာ္မမွန္ အလိမ္ၪာဏ္မ်ားသူကို ေျဖာင့္မတ္မွန္ကန္ ဆက္ဆံျခင္းျဖင့္ ေအာင္ႏိုင္ရာ၏။
၃။ ႏွေျမာဝန္တို မစြန္႔ႀကဲလိုသူကို ေပးကမ္းလွဴဒါန္းျခင္းျဖင့္ေအာင္ႏိုင္ရာ၏။
၄။ လိမ္ညာေျပာဆို ထိုပုဂၢိဳလ္ကို အမွန္ေျပာျခင္း ဆက္ဆံျခင္းျဖင့္ေအာင္ႏိုင္ရာ၏။



Saturday, January 10, 2015

သဲတပြင့္ရဲ႕ အပံုတရာ




ႏိုင္ငံရပ္ျခားမွာ အေနၾကာခဲ့တဲ့ က်မကို ဘုရား တရားနဲ႔ ကင္းကြာေနမွာဘဲလို႔ ယူဆေနပံုရတဲ့ သူငယ္ခ်င္း တေယာက္က နင္တရားေလးဘာေလးမနာဘူးလား၊ ဘယ္ဆရာေတာ္ ရဲ႕တရားေတြ နာဘူးသလဲ စတဲ့ ေမးခြန္းေတြနဲ႔ က်မရဲ႕ ဘာသာတရားကိုးကြယ္မႈအတိုင္းအတာကို မသိမသာ ဆန္းစစ္လိုက္ပါတယ္။ သူငယ္ခ်င္းက ကိုယ့္ကို အထင္ေသးလို႔ေမးတာမဟုတ္ပါဘူး။ အသက္ ၆၀ ေက်ာ္မွာ ဖလန္းဖလန္းထေနတဲ့ က်မကို တည္ၿငိမ္ေအးေဆးစြာနဲ႔ တရားဘာ၀နာပြားမ်ား အားထုတ္ခ်င္ စိတ္ေပါက္ လာေအာင္ ေစတနာ နဲ႔ ေမးတာျဖစ္ဖို႔မ်ားပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ က်မကေတာ့ ဝသီအတိုင္း ငါက ေန႔တိုင္းတရားေတြနာေနတာ မဟုတ္ေပမဲ့ ဘုရားေဟာခဲ့တဲ့ တရားသေဘာကို နားလည္ပါတယ္ဟဲ့ လို႔ ထံုးစံအတိုင္း ျပန္စြာမိပါတယ္။ 



က်မဟာ ျဖစ္ခ်င္တာေတြကို စိတ္ကူးယဥ္တတ္သလို အဲဒီစိတ္ကူးေလးေတြကလည္း အခ်ိန္ကာလ တခုမွာ က်မအတြက္ လက္ေတြ႔ျဖစ္လာတတ္ပါတယ္။ ဒါဟာ ကံ ကံရဲ႕ အက်ိဳးကို ယံုၾကည္တဲ့ ဗုဒၶဘာသာ တေယာက္ရဲ႕ အားထုတ္မႈဆိုရင္မမွားပါဘူး။ ဘယ္သူမဆို ကံ၊ ၪာဏ္၊ ဝီရိယ ရွိမွ ျဖစ္ခ်င္တာေတြ အထေျမာက္မွာပါ။ ကံ ဆိုတဲ့ အလုပ္ေတြကို အခုဘ၀မွာ ႀကိဳးစားလုပ္ခဲ့လို႔ရယ္၊ သံသရာမွာ က်င္လည္ရင္း ဘ၀အဆက္ဆက္က ျပဳခဲ့တဲ့ အလုပ္ ကုသိုလ္ကံ ေၾကာင့္ရယ္ ဒီဘ၀မွာ ျဖစ္ခ်င္တဲ့ စိတ္ကူးဆႏၵေတြကို တစံုတခုေသာအတိုင္းအတာအထိ အေကာင္ အထည္ေဖၚႏိုင္တာလို႔ ယူဆမိပါတယ္။



အေဖ့ရဲ႕ အေမ ရခိုင္အဖြား (ေဒၚစံ၀င္းျဖဴ ေခၚေဒၚျဖဴတုတ္) နဲ႔ ေမြးကတည္းက အတူအိပ္ၿပီး ႀကီးျပင္း လာၾကတဲ့ က်မတို႔ေမာင္ႏွမတေတြ ဟာ ေန႔စဥ္ အဖြားနဲ႔ အတူ ဆြမ္းေတာ္၊ ေသာက္ေတာ္ေရ၊ ဆီမီးကပ္ တာအစ ညဘက္၊ ၀တ္တက္၊ ေမတၱာပို႔ အမွ်ေ၀၊ ေၾကးစည္ထုတဲ့အထိ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါး ဆင္ႏႊဲခဲ့ၾကတာပါ။ (ေၾကးစည္ကိုေတာ့ အလုအယက္ထုခဲ့ၾကပါတယ္)။ မိဘ ၂ ဘက္စလံုးက နတ္၊ ရိုးရာ၊ ဘိုးေတာ္ နဲ႔ ေဗဒင္ယၾတာစတာေတြကို လံုးဝအယံုအၾကည္မရိွပါဘူး။ ပုတ္ခတ္တာမိ်ဳးလည္း မလုပ္ပါဘူး။ တျခားဘာသာ၀င္ေတြျဖစ္တဲ့ ခရိယာန္၊ အစၥလာမ္၊ ဟိႏၵဴ စတဲ့ဘာသာျခားမိတ္ေဆြေတြနဲ႔ လည္း အင္မတန္မွ ရင္းႏွီးခ်စ္ခင္ခဲ့ၾကပါတယ္။



အဖြားရဲ႕ ေက်းဇူးေၾကာင့္ ဘုရား အေနကဇာတင္ကအစ ပရိတ္တရားေတာ္၊၊ ပဌာန္းနဲ႔ ဓမၼစၾကာအဆံုး ဘုရားရွိခိုးအမ်ိဳးမ်ိဳးကို ရြတ္ဆို တတ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ရခိုင္အဖြားရဲ႕ အသံနဲ႔ ပါဠိဘုရားစာေတြကို ယဥ္ပါးခဲ့ေပမဲ့ ရတနာသံုးပါးဂုဏ္ေတာ္ ကလြဲလို႔ တျခားဘုရားစာေတြရဲ႕ အနက္အဓိပၸါယ္ေတြကို ေသေသခ်ာခ်ာ နားမလည္ခဲ့တာအမွန္ပါ။



ဗုဒၶဘာသာဆိုတာဘာလဲ၊ ဗုဒၶဘာသာတေယာက္ျဖစ္တယ္ဆိုတာဘာလဲဆိုတာ ကိုယ့္ဟာကိုယ္ ဆန္းစစ္ၾကည့္မိပါတယ္။ ၁၉၈၄-၈၇ အတြင္း က်မ စကၤာပူမွာ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ေနခ်ိန္ မွာ ေတာင္ပုလုဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး အေမရိကားခရီးစဥ္ ခရီးတေထာက္အျဖစ္ စကၤာပူမွာရပ္နားခ်ိန္ အတြင္း ႀကိဳဆိုခြင့္၊ ဖူးခြင့္ရခဲ့ပါတယ္။ ဆရာေတာ္က ဗုဒၶဘာသာတေယာက္ျဖစ္ဖို႔ ဘာလိုသလဲဆိုတာ ကို ကားေပၚမွာဘဲ မိန္႔ပါတယ္။ သရဏဂုဏ္သံုးပါးကို ယံုၾကည္ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ရင္ ဗုဒၶဘာသာ ျဖစ္ပါတယ္တဲ့။  သံသရာ၀ဋ္ဆင္းရဲက လြတ္ေျမာက္ရာလမ္းကို အေျပာမဟုတ္ တကယ္လက္ေတြ႔ လုပ္ၾကည့္ရင္ အက်ိဳးခံစားရပါလိမ့္မယ္လို႔ အာမခံနဲ႔ ေဟာၾကားခဲ့တဲ့ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား၊ ဗုဒၶျမတ္စြာ ဘုရားေဟာၾကားခဲ့တဲ့ ေန႔စဥ္လူမႈဘ၀မွာဘဲ လိုက္နာက်င့္ၾကံႏိုင္တဲ့ တရားေတာ္ေတြ၊ ဒီတရားေတာ္ ေတြကို ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အဆင့္ဆင့္ အာဂံုေဆာင္ သယ္ပိုးရင္း ဝိနည္းေတာ္နဲ႔ အညီ သီလေဆာက္တည္ၿပီး သာသနာအဓြန္႔ရွည္ ျပန္႔ပြားေအာင္ ေဆာင္က်ဥ္ေပးေနၾကတဲ့ သံဃာေတာ္ေတြစတဲ့ ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာ ရတနာသံုးပါးရဲ႕ ဂုဏ္ေတာ္ ေတြကို ယံုၾကည္စြာနဲ႔ ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္သူဟာ ဗုဒၶဘာသာ တေယာက္ျဖစ္ပါတယ္တဲ့။




ႏိုင္ငံျခားမွာေနေတာ့ ဗုဒၶဘာသာလို႔ေျပာရင္ ဘာေတြ Practice လုပ္ၾကသလဲအေမးခံရတတ္ပါတယ္။ ဗုဒၶဘာသာတေယာက္အေနနဲ႔ ရတနာသံုးပါး ကိုးကြယ္တယ္၊ ၅ ပါးသီလေစာင့္ထိန္းတယ္ လို႔ ေျပာရံု နဲ႔ ေတာ့ မလံုေလာက္ပါဘူး။ ရတနာသံုးပါးဆိုတာဘာလဲ၊ ဘာျဖစ္လို႔ ရတနာသံုးပါးကို ယံုၾကည္တာလဲ၊ ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ တာလဲ။ သူတို႔ဆီမွာ ျဖစ္ခ်င္တာေတြ ဆုေတာင္းၾကတာလားစ တဲ့ေမးခြန္းေတြ ေမး တတ္ၾကပါတယ္။ ဗုဒၶဘာသာဆိုတာ ျဖစ္ခ်င္တာေတြကို ထိုင္ရွိခိုးၿပီး ဆုေတာင္းလို႔ မရႏိုင္ဘဲ ဘုရားေဟာခဲ့တဲ့ တရားေတာ္နဲ႔ အညီ ကိုယ္တိုင္က်င့္ႀကံမွသာ ကိုယ့္အတြက္ေရာ၊ ပတ္၀န္းက်င္အသိုင္းအဝိုင္းအတြက္ပါ အက်ိဳးရွိမွာျဖစ္တယ္လို႔ရွင္းျပရပါတယ္။ က်မ မွတ္သားမိ တာေလးေတြထဲက မဂၤလသုတ္ ပရိတ္တရားေတာ္ဟာ ေန႔စဥ္လူေနမႈဘဝမွာ လိုက္နာဖို႔ အသင့္ေတာ္ဆံုးလို႔ ယူဆပါတယ္။



ေယာကၡမဘက္က ေက်ာင္းဒကါအေနနဲ႔ ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္တဲ့ ေညာင္ကန္ေအးဆရာေတာ္က စကၤာပူ က ျပန္ေရာက္ခါစ က်မ သား ၂ ေယာက္ ရွင္ျပဳေတာ့ ၃၈ ျဖာ မဂၤလာသုတ္တရားေတာ္ကို အဂၤလိပ္လို နားလည္းေအာင္ရွင္းျပေပးပါတယ္။ အေသဝနာ စ ဗာလာနံ - လူမိုက္ကိုေရွာင္၊ ပ႑ိတာနဥၥေသဝနာ လူလိမၼာနဲ႔ေပါင္း ဆိုတာကို ဘုန္းဘုန္းက Please don’t associate with bad people, do associate with wise people  လို႔ရွင္းလိုက္ေတာ့ ကေလးေတြက သူတို႔နားမလည္တဲ့ ဘုရားစာေတြဟာ  လြယ္လြယ္ေလးပါလားလို႔ အံ့ၾသခဲ့ၾကပါတယ္။  ပူဇာ စ ပူဇေနယ်ာနံ pay respect to elders who deserve to be honored စတဲ့ ရိုးရွင္းတဲ့ Definition ေတြနဲ႔ နား၀င္ေအာင္ရွင္းျပခဲ့လို႔ သား ၂ ေယာက္နဲ႔ ေပါင္းၿပီး က်မလည္း မဂၤလသုတ္ကို သေဘာေပါက္ခဲ့ပါတယ္။ 



ပုတုဇဥ္ေတြဟာ ဘယ္သူမဆို ႀကီးပြားခ်မ္းသာခ်င္ၾကတာခ်ည္းပါဘဲ။ ဒါေၾကာင့္ ျမတ္စြာဘုရားက လူ နတ္ ျဗမၼာ သတၱဝါေတြအားလံုးအတြက္ ႀကီးပြားခ်မ္းသာေၾကာင္း တရားျဖစ္တဲ့ မဂၤလသုတ္ကို သာဝတၱိျပည္မွာေဟာၾကားခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္တဲ့။ အလြတ္ရြတ္ေနတာထက္ မဂၤလသုတ္မွာပါတဲ့ ၃၈ ျဖာေသာ ေန႔စဥ္လူမႈဘဝမွာ ေဆာင္ရန္ေရွာင္ရန္ေတြကို လိုက္နာဖို႔ျဖစ္တယ္လို႔ ဆရာေတာ္က မိန္႔ပါ တယ္။ မဂၤလသုတ္ကို ပါဠိလိုေန႔တိုင္း ရြတ္ေနၿပီး ၃၈ ျဖာေသာေဆာင္ရန္ေရွာင္ရန္ေတြကို လက္ေတြ႔ မက်င့္သံုးရင္ေတာ့ ဘယ္လိုမွ ႀကီးပြားခ်မ္းသာဖို႔ အေၾကာင္းမရွိပါဘူး။ လက္ေတြ႔က်င့္ႀကံတဲ့ အေၾကာင္းေၾကာင္းေတြေၾကာင့္ ႀကီးပြားခ်မ္းသာျခင္းဆိုတဲ့ အက်ိဳးတရားေတြကို ခံစားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၃၈ ျဖာထဲက အနည္းဆံုး ၁၆ ခုေလာက္ကိုဘဲ လိုက္နာအံုးေတာ့ က်မတို႔တေတြဟာ ဗုဒၶဘာသာေတြရယ္လို႔ ဂုဏ္ယူႏိုင္ၾကမွာျဖစ္ေၾကာင္းပါရွင္။…..

(မဂၤလာဟူသည္ ႀကီးပြားျခင္း၏ အေၾကာင္း)


ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရးမဂၤလာ ၃ ပါး

၁။ လူဆိုးလူမိုက္ကို မမွီ၀ဲမေပါင္းသင္းရျခင္း။

၂။ ပညာရွိလူလိမၼာကို မွီ၀ဲေပါင္းသင္း ရျခင္း။

၃။ ပူေဇာ္ထိုက္ေသာသူတို႔ကို ပူေဇာ္ရျခင္း။


ေနေရးထိုင္ေရးမဂၤလာ ၃ ပါး

၄။ သင့္ေလ်ာ္ေသာအရပ္၌ေနရျခင္း။

၅။ ေရွး၌ျပဳဖူးေသာကုသိုလ္အထူးရွိျခင္း။

၆။ မိမိ၏ ကိုယ္စိတ္ႏွစ္ပါးကို ေစာင့္ထိန္းရျခင္း။


သင္ၾကားေရးမဂၤလာ ၄ ပါး

၇။ ေလာကီေလာကုတ္ အၾကားအျမင္မ်ားျခင္း။

၈။ စက္မႈလက္မႈအတတ္တို႔ကို တတ္ျခင္း။

၉။ လူ႔က်င့္၀တ္မ်ားကို နားလည္ျခင္း။

၁၀။ အေျပာအဆိုခ်ဳိသာယဥ္ေက်းျခင္း။


ျပဳစုေရးမဂၤလာ၃ ပါး

၁၁။ မိဘႏွစ္ပါးကို ျပဳစုလုပ္ေကြၽးျခင္း။

၁၂။ သားမယားတို႔ကိုတရားႏွင့္အညီလုပ္ေကြၽးျခင္း။

၁၃။ အေႏွာက္အယွက္ကင္းေသာအလုပ္ကို လုပ္ကိုင္ျခင္း။



လိုက္နာက်င့္သံုးေရးမဂၤလာ ၄ ပါး

၁၄။ စြန္႔ႀကဲေပးကမ္း လွဴဒါန္းျခင္း။

၁၅။ သုစ႐ိုက္တရားကို က်င့္ျခင္း။

၁၆။ ေဆြမ်ဳိးတို႔အား ေထာက္ပံ့ျခင္း။

၁၇။ အျပစ္ကင္းေသာအမႈတို႔ကိုျပဳျခင္း။


ေရွာင္ၾကဥ္ေရးမဂၤလာ ၄ ပါး

၁၈။ မေကာင္းမႈမျဖစ္ေအာင္ စိတ္ျဖင့္ေရွာင္ျခင္း။

၁၉။ မေကာင္းမႈမျဖစ္ေအာင္ ကိုယ္ႏႈတ္ျဖင့္ေရွာင္ျခင္း။

၂၀။ မူးယစ္ေသစာမေသာက္စားျခင္း။

၂၁။ ကုသိုလ္တရားတို႔၌မေမ့မေလ်ာ့ျခင္း။


စိတ္ထားေရးမဂၤလာ ၅ ပါး

၂၂။ ႐ိုေသထိုက္သူကို ႐ိုေသျခင္း။

၂၃။ မိမိကိုယ္ကို ႏွိမ့္ခ်ရျခင္း။

၂၄။ ေရာင့္ရဲလြယ္ျခင္း။

၂၅။ သူတပါးေက်းဇူးကိုသိျခင္း။

၂၆။ သင့္ေလ်ာ္ေသာအခါ ၌တရားနာျခင္း။


သည္းခံေရးမဂၤလာ ၄ ပါး

၂၇။ သည္းခံရျခင္း။

၂၈။ ဆံုးမလြယ္ျခင္း။

၂၉။ ရဟန္းသံဃာတို႔အားဖူးေမွ်ာ္ရျခင္း။

၃၀။ သင့္ေလ်ာ္ေသာအခါ ၌တရားေဆြးေႏြးရျခင္း။


ၿခိဳးျခံေရးမဂၤလာ ၄ ပါး

၃၁။ ၿခိဳးျခံေခြၽတာျခင္း။

၃၂။ ျမတ္ေသာအက်င့္ကိုက်င့္ျခင္း။

၃၃။ သစၥာေလးပါးကိုသိျခင္း။

၃၄။ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳျခင္း။


စိတ္ထားခိုင္ခံ့ေရးမဂၤလာ ၄ ပါး

၃၅။ ေလာကဓံတရားႏွင့္ ေတြ႔ၾကံဳေသာအခါ မတုန္လႈပ္ျခင္း။ (ေလာကဓံ-ေလာကဓမၼ ၈ မ်ိဳး)***

၃၆။ မစိုးရိမ္ျခင္း။

၃၇။ ကိေလသာျမဴကင္းျခင္း။

၃၈။ေဘးကင္းျခင္း။

၃၈ ျဖာမဂၤလာတရားႏွင့္ ၿပည့္စံုေအာင္ ေနထိုင္ၾကရေအာင္....။

ဓမၼဒါနအျဖစ္ဦးနရပတိဆရာေတာ္ မွ ကူးယူေဖာ္ျပေပးပါသည္

http://htetkhaung.blogspot.com/2013/11/blog-post_29.html (ထက္ေခါင္ Blog ကေန ကူးယူမွ်ေဝျခင္းျဖစ္ပါတယ္)


*** ေလာကဓမၼ=ေလာကဓံရွစ္မ်ဳိး-

(၁) ရရွိမႈ၊

(၂) မရရွိမႈ၊

(၃) အသိုင္းအ၀ုိင္းရွိမႈ၊

(၄) အထီးက်န္ဆန္မႈ၊

(၅) ခ်ီးမႊန္းခံရမႈ၊

(၆) ၿပစ္တင္၊ ကဲ့ရဲ့ခံရမႈ၊

(၇) ခ်မ္းသာမႈ၊

(၈) ဆင္းရဲမႈ၊ တုိ႔ၿဖစ္ပါသည္၊၊

Copy and WIN : http://bit.ly/copy_win

http://yatanavasa.blogspot.com/2011_09_01_archive.html (yatanavasa blog မွ ကူးယူပါတယ္ဘုရား)


ဗုဒၶ့ျမတ္စြာဘုရားေဟာၾကားခဲ့တဲ့ တရားေတာ္ေတြထဲက သဲတပြင့္ရဲ႕ အပံုတရာပံု တပံုမွ်ကိုသာ က်မ နားလည္တာျဖစ္ပါတယ္။ ဖြားလံုးရဲ႕ ဒီသက္ႀကီးစကားေတြဟာ ပါဠိလိုပရိတ္တရားေတာ္ေတြကို နားမလည္ၾကတဲ့ ဗုဒၶဘာသာဝင္လူငယ္ေလးေတြၾကားသိေစဖို႔ ရည္ရြယ္ပါတယ္။ ဆက္ၿပီး ေရးႏိုင္ေအာင္ အားထုတ္ပါအံုးမည္။